Sözcü Gazetesi: Dünden Yarına 4/a Sigortalılarının Emeklilik Koşulları (2) – 1 Ekim 2008’den Sonra Teşvikten Yararlanacak İşverenlerce SGK’dan Alınacak Borcu Yoktur Belgesi
15 Ekim 2008
ÇALIŞANLARIN SÖZCÜ’SÜ
Dünden Yarına 4/a Sigortalılarının Emeklilik Koşulları (2)
Sigortalılığa geç başlayan veya ileri yaşlara gelmesine rağmen yeterli sürede prim ödememiş olan hizmet akdine tabi sigortalılara ilişkin olarak öngörülen yaştan emeklilik şartı kadınlar için 50 yaşı erkekler için 55 yaşı doldurmak ve 3 bin 600 günü tamamlamış olmak sigortalılık başlangıcı 08.09.1976 öncesine dayanan erkek sigortalılar ile 08.09.1981 tarihi öncesine dayanan kadın sigortalılar için yeterli iken daha sonra sigortalılığa başlayanlar için 4759 sayılı Kanunla yaştan kademeli emeklilik öngörülmüş bulunuyor.
Bahse konu 4759 Sayılı Kanuna göre;
23.5.2002 tarihinde 15 yıllık sigortalılık süresini tamamlamış, kadınsa 50 yaşını, erkekse 55 yaşını doldurmuş ve 3 bin 600 gün malullük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi ödeyerek her üç şartı da yerine getirmiş olanlar istekleri halinde emekli olabiliyorlar.
Yukarıdaki şartları yerinde getiremeyenler ise;
Aşağıdaki Üç şarttan hepsini tamamladıkları tarihe göre 50 yaşından geç emekli oluyorlar. Aşağıdaki Üç şartın tamamını,
I-En az 15 yıllık sigortalılık süresi (işe başlama tarihinden emekliliğe kadar geçen süre)
II-En az 3600 gün malüllük-yaşlılık ve ölüm sigortası primi ödemiş olmak,)
III-Kadınlar için 50 yaşını, erkekler için 55 yaşını tamamlamış olmak
Şartlarını;
Erkek | Kadın | |
1-24.05.2002-23.05.2005 tarihleri arasında yerine getirenler, | 56 yaşında | 52 yaşında |
2-24.05.2005-23.05.2008 tarihleri arasında yerine getirenler, | 57 yaşında | 54 yaşında |
3-24.05.2008-23.05.2011 tarihleri arasında yerine getirenler, | 58 yaşında | 56 yaşında |
4-24.05.2011-23.05.2014 tarihleri arasında yerine getirenler, | 59 yaşında, | 58 yaşında |
5-24.05.2014 tarihinden sonra yerine getirenler, | 60 yaşında, | 58 yaşında |
sağlayanlar emeklilik talebinde bulunabiliyorlar.
16.09.1956 doğumlu, ilk sigortalılığa 10.08.1990 tarihinde başlayan, 3 bin 330 günü olan okurum Necati KARA yukarıdaki üç koşulu 3 bin 600 günü 23.05.2014 tarihine kadar tamamlamak şartıyla 59 yaşını dolduracağı 16.09.2015 tarihinde emekli olabilir.
12.09.1955 doğumlu, 01.04.1975 ilk sigortalılık başlangıçlı halen 3 bin 90 gün primi olan okurum Makbule Semra SARI 1981 yılında yaptığı ve akabinde iki yıl hizmet akdine tabi çalışmadığı ve prim ödememiş olduğu doğumdan dolayı bu iki yıllık süreden sadece 510 gününü (17 ayını) borçlanarak hemen emekli olabilir.
08.09.1999’dan sonra 30.04.2008 tarihinden önce ilk defa sigortalı olanlar ise 3 bin 600 değil, 4 bin 500 günle yaştan emekli olma hakkına sahip bulunuyorlar.
Yeni dönemde yaştan emeklilik
01.05.2008 tarihinden sonra ilk defa sigortalı olanlar ise yeni dönemin yaştan emeklilik koşullarına tabi olacaklar.
Bu sigortalılar da yukarıdaki 61’den 65 yaşa kadar değişen yeni emeklilik yaş hadlerine 65 yaşını geçmemek üzere üç yıl eklenmek ve adlarına en az 5 bin 400 gün malûllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları primi bildirilmiş olmak şartıyla da yaştan emekli olma hakkına sahip olacaklar.
Ancak bu süre de 30.04.2008 tarihi ile 31.12.2008 tarihleri arasında sigortalı sayılanlar için 4 bin 600 gün olarak, 01.01.2009 tarihinden itibaren sigortalı sayılanlar için ise her takvim yılı başında 4 bin 600 güne 100 gün eklenmek suretiyle 5 bin 400 günü geçmemek üzere uygulanacak.
Sigortalılık tarihleri | Yaştan emeklilik için gerekli gün sayıları |
01.05.2008 – 31.12.2008 | 4 bin 600 |
01.01.2009 – 31.12.2009 | 4 bin 700 |
01.01.2010 – 31.12.2010 | 4 bin 800 |
01.01.2011 – 31.12.2011 | 4 bin 900 |
01.01.2012 – 31.12.2012 | 5 bin |
01.01.2013 – 31.12.2013 | 5 bin 100 |
01.01.2014 – 31.12.2014 | 5 bin 200 |
01.01.2015 – 31.12.2015 | 5 bin 300 |
01.01.2016‘dan sonra | 5 bin 400 |
İŞVERENLER İÇİN ÇALIŞMA HAYATI
1 Ekim 2008’den Sonra Devlet Yardımı, Teşvik ve Desteklerden Yararlanacak İşverenlerce
SGK’dan Alınacak Borcu Yoktur Belgesi
Belirli bölgelere veya sektörlere yönelik ya da kamu kurum ve kuruluşları tarafından verilen özel belgelere veya izinlere dayalı olarak kamudan kaynak tahsis edilmesi şeklinde kanun, kararname ve diğer mevzuatla sağlanan araştırma, geliştirme, üretim, yatırım, pazarlama ve benzeri tüm aşamalarda uygulanan devlet yardımı, teşvik ve desteklerden yararlanacak olan,
- Tüzel kişiliği haiz ve tüzel kişiliği olmayan kurum ve kuruluş işverenlerinin çalıştırdığı sigortalılardan,
- Gerçek kişiliği haiz işverenlerin ise gerek kendi sigortalılığı gerekse çalıştırdığı sigortalılardan
dolayı Türkiye genelinde yazının verildiği tarih itibarıyla muaccel olan sosyal sigorta ve genel sağlık sigorta primi, sosyal güvenlik destek primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile bunlara bağlı gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunmadığına veya tecil ve taksitlendirildiğinde ya da yapılandırıldığına dair belge ve bilgileri temin etmek zorunda bulunuyor.
Bu bağlamda Devlet yardımları ile teşvik ve destekleri sağlayan ve ödeme işlemlerini tesis eden kurum ve kuruluşlarca, yapacakları Devlet yardımı, teşvik ve destekleri sağlamasına karar verilmeden önce işverenlerden,
- Kapsama giren borçlarının bulunmadığı,
- Kapsama giren borçlarının tecil ve taksitlendirildiği ya da yapılandırıldığı,
şeklinde Kurum Sosyal Güvenlik İl/Merkez Müdürlüklerinden alınacak yazıyı veya SGK’nın elektronik bilgi iletişim ortamından alınacak barkodlu çıktıyı talep etmeleri istenecek.
SGK, Devlet yardımları ile teşvik ve destekleri sağlayan kurum ve kuruluşlara işverenlerce verilmek üzere düzenlenmesi gereken belgeleri, işverenlerin kapsama giren borçlarına ilişkin bilgileri içerecek şekilde internet, elektronik bilgi iletişim ortamında verebilecek.
Kapsama giren borçları olmasına rağmen borçlarını, tecil ve taksitlendirmeyenlere ya da yapılandırma başvurusunda bulunmayanlara veya kapsama giren borçlarını tecil ve taksitlendirmelerine ya da yapılandırmalarına rağmen, bu borçlarla ilgili ödeme yükümlülüklerini yerine getirmemeleri nedeniyle tecil ve taksitlendirme işlemleri ile yapılandırma anlaşmaları bozulanlara Devlet yardımı, teşvik ve destekler söz konusu borcun ödenmesinden sonra sağlanacağından işverenlerin bu hususa dikkat etmesi gerekiyor.